Vimla omdöme

Vimla är en operatör med bra priser, men det finns många fler aspekter som skiljer mobiloperatörer, vi tar reda på hur Vimla står sig.

Vimla abonnemang


1 GB
Mobilnät
Abonnemang för
Populära val
Filtrera Applicera filter

Billigast

  • Billigast
  • Mest surfgräns
  • Minsta surfgräns

Vimla omdöme abonnemang sammanfattning

Mobilnät: Telenor

Täckning: 99% av Sverige

Normalhastighet: 30-104 Mbit/s

Abonnemang för:

Företag
Senior (+55 år)
Barn (-18 år)
Student
Familj

Inom EU:

Ringa
Surfa

Kundtjänst:

Chat
E-post
Facebook
Telefon

Om Vimla

Vimla drivs av Telenor och är deras lågprisoperatör. Vimla erbjuder abonnemang helt utan bindningstid och uppsägningstid eller andra krångliga villkor till bra priser. Operatören är en klassisk lågprisoperatör och erbjuder egentligen inga speciella funktioner.

Men det finns faktiskt två saker som gör att Vimla ändå sticker ut. Dels med deras nya uppgraderade koncept, Vimla 2.0 där du får ett Vimla filter som gör att du kan filtrera bort samtal du helt enkelt inte vill ha. Du väljer vilka kontakter som ska kunna ringa dig och övriga samtal kommer endast till dig som en enkel push-notis. Perfekt för att slippa bli störd så ofta.

Den andra funktionen som gör att Vimla sticker ur är Vimla-valet som innebär att en del av vinster går till välgörande ändamål, och du får välja själv var du vill skänka pengarna.

Vimla har blivit utsedd till året operatör 2017, 2018 och 2019.

3.7/5 (2200) Trustpilot

Fördelar & nackdelar

  • Prisvärd operatär

  • Student och seniorabonnemang

  • Rikigt bra erbjudanden

  • Ingen kundtjänst via telefon

  • Ingen 5G

Vimla täckning

Att ha bra täckning är förstås en av de viktigaste sakerna med en mobiloperatör, bra priser spelar ingen roll om du inte har täckning. Vimla är en del av Telenor och använder sig därför av Telenors nät.

Telenor är en av de mobiloperatörerna som har bäst täckning runt om i Sverige och så har även Vimla. Vimla använder faktiskt just bra täckning som en av sina styrkor. Vimla når ut till 99,9 procent av Sveriges befolkning, även om täckningen kan variera.

Bäst täckning kan du räkna med om du bor i de större städerna samt i södra delen av Sverige. Bor du ute på landet eller i norra delen av Sverige kan du endast räkna med att du har tillgång till 3G. Kolla in deras täckningskarta för exakt täckning.

Täckningen kan också variera beroende på ett antal faktorer, dels vilken hårdvara du använder men också hur många det är som använder nätet. Blir det trängsel på nätet brukar vanligtvis huvudoperatörens kunder prioriteras, det vill säga kunder direkt hos Telenor i det här fallet.

Generellt har i alla fall Vimla bra täckning, men de har ännu inte 5G.

Användarvänlighet

När vi recenserar användarvänligheter brukar vi titta på saker som hur enkelt det är att teckna abonnemang, om det finns bindnings- och uppsägningstider och liknande. Och här har vi ingenting att anmärka på när det gäller Vimla.

Eftersom fria samtal och fria SMS alltid ingår i alla abonnemang är det enkelt att jämföra de olika abonnemangen och se vilken mängd surf som passar dig bäst och vilket pris du är villig att betala. Vi gillar när villkoren är likadana för alla abonnemang. Det enda som skiljer sig åt hos Vimla är att du inte kan spara surf på deras 100 GB abonnemang.

Vi gillar såklart att det inte finns vare sig bindningstid eller uppsägningstid hos Vimla, eftersom det dels gör oss mer villiga att prova på operatören samt att det känns skönt att kunna byta fritt mellan deras egna abonnemang för att kunna hitta rätt storlek.

Vi tycker också att det är användarvänligt och kundcentrerat att erbjuda rabatterade abonnemang för ungdomar, studenter och seniorer.

Det är enkelt att teckna abonnemang hos Vimla, oavsett om du vill behålla ditt gamla telefonnummer eller om du vill skaffa ett nytt. Det gäller både abonnemanget till fullt pris samt det rabatterade abonnemanget.

Håll koll på ditt abonnemang och betalningar

Självklart ska det vara enkelt att hålla koll på sitt abonnemang och sina betalningar och det är det hos Vimla. Du kan logga in på Mitt Vimla antingen genom att ladda ner deras app eller genom att surfa dit på deras hemsida.

Det vi dock önskar är att vi hade kunnat logga in via BankID, nu måste vi ha ett användarnamn och lösenord, något som känns lite omodernt och jobbigt att komma ihåg.

På Mitt Vimla kan du se allting som har med ditt abonnemang att göra. Du kan se hur mycket surf du har kvar, om du har ringt eller SMSat något som kostar extra och så vidare. Du kan se och ändra en del personliga inställningar samt även upp- och nedgradera ditt abonnemang.

För att använda Vimla Filter behöver du ladda ner en egen app som heter just Vimla Filter, och i den appen kan du styra vilka nummer som får och vilka som inte får ringa dig.

Du betalar ditt abonnemang via kortbetalning, autogiro eller e-faktura och på Mitt Vimla betalningar kan du se vilken betalningsmetod du har aktiverad. Det tillkommer aldrig några extra avgifter så som aviavgift eller liknande.

Kundservice

Precis som hos de flesta andra lågprisoperatörer kan du endast få digital support och här tycker vi faktisk att Vimla inte är speciellt starka.

Du kan komma i kontakt med supporten via chatt på deras hemsida eller chatt på Facebook Messenger, men chatten är endast öppen mellan klockan 9 och 16:30 på vardagar, en tid som alla verkligen inte har möjlighet att chatta på.

Har du inte möjlighet att chatta med kundservice under den tiden får du istället skicka ett mail, men då får du räkna med att svaret vanligtvis dröjer cirka fem vardagar. Något vi tycker är alldeles för lång tid om vi får problem med abonnemanget.

Något som dock är bra är att de har ett mycket välutvecklat forum, där du båda kan ställa frågor och läsa andras frågor. Där svarar både anställda hos Vimla samt privatpersoner som kanske har svaret på din fråga. Bra när det gäller generella frågor, men hjälper inte om du får problem med just ditt abonnemang.

Jämförelse

Vi på Alla Mobilabonnemang har jämfört Vimla i följande artiklar:

Vimla eller Hallon

Vimla eller Comviq

Vimla eller Telenor

Vimla eller Halebop

Summering

Vimla är en lågprisoperatör med prisvärda mobilabonnemang. Ägs av Telenor och använder också deras nät, vilket innebär att Vimla har mycket bra täckning i stora delar av landet.

I alla deras abonnemang ingår fria samtal och fria SMS och det enda du behöver välja är mängden surf du vill ha. Om du är osäker på hur du enkelt tar reda på din surf du brukar använda så kan du läsa vår guide om hur mycket surf har jag kvar. Alla abonnemang är utan bindnings- och uppsägningstid.

Är du student, under 18 år eller över 55 år kan du dessutom teckna abonnemang till ett mycket förmånligt pris. Det finns abonnemang med allt från 3 GB till 100 GB.

Något som gör att Vimla sticker ut från andra lågprisabonnemang är möjligheten till att filtrera bort telefonnummer du inte vill ska kunna ringa dig samt möjlighet att välja till vilken välgörenhetsorganisation Vimla ska skänka bort överskottet som kommer från dig.

Väljer du mellan Hallon eller Vimla är Hallon något billigare, men Vimla har istället bättre täckning i vissa delar av landet.

Du håller enkelt koll på ditt abonnemang och dina betalningar via Mitt Vimla som finns både på webben och som app. Vi hade dock gärna sett att man kunde logga in med BankID, istället för användarnamn och lösenord.

Det som drar ner betyget för Vimla är öppettiderna på deras kundservice. Chatten är endast öppen mellan klockan 9 och 16 på vardagar och att vänta fem dagar på ett mejlsvar tycker vi är alldeles för länge.

Vanliga frågor

Är Vimla bra?

Vimla är ett bra lågprisabonnemang, de har till och med blivit utsedde till året operatör 2017, 2018 och 2019.

Har Vimla 5G?

Nej, och det finns inte heller några planer på detta vad vi på Alla Mobilabonnemang vet.

Hur kontaktar man Vimla?

Du kommer i kontakt med Vimlas kundtjänst via chatten på deras hemsida eller Facebook Messenger. Vill du komma i kontakt med dem utanför öppettiderna får du skicka ett mejl, men då dröjer svaret flera dagar.